D-vitamin a szervezetünk fontos hormonja

2018.02.10 17:35

A legtöbben tisztában vagyunk azzal, hogy ahogy más vitaminokra és ásványianyagokra, úgy D-vitaminra is szüksége van szervezetünknek.

De mi is ez a létfontosságú tápanyag, mi mindenre jó, miért van rá szüksgünk?

A D-vitamin, azaz a kalciferol, egy zsírban oldódó vitamin. Napsugárzás hatására a bőrben is keletkezik D-vitamin, ám hidegebb őszi-téli időszakban, amikor kevesebb napfény éri bőrünket, az étkezéssel bevitt mennyiségé a főszerep. A legtöbb D-vitamint a következő élelmiszerek tartalmazzák: vaj(igazi házi nem pedig a transzzsíros bolti), csukamájolaj, tőkehalmájolaj, lazac, szardínia, makréla, tonhal, szárított gombák-különösen a napon szárítottak, tojássárgája, tökmagolaj, márványsajt, orosz kaviár, tejszín, tojás, sertésmáj, kucsmagomba, lóhús, tőkehalfilé,  vargányagomba,juhtúró, tejföl,csiperkegomba, csirkemáj. Sajnos az élelmiszerekkel bevitt mennyiség nem mindig tudja megfelelő mennyiségben hazsnosítani, hiszen ebben az agyonmérgezett-külföldről behozott- ipari feldolgozásban készült termékek közel sem tartalmazzák azokat a vitaminmennyiségeket, mint régen, ezt kalkuláljuk bele.

A D-vitamin legalapvetőbb tevékenysége, hogy kálcium felszívódását, anyagcseréjét, csontokba való beépülését szabályozza. Ám más fontos szerepe is van ennek a tápanyagnak, hiányakor a gyerekeknél csontfejlődési zavarok, a felnőtteknél csontlágyulás, fogromlás, mészhiány, fáradság, álmatlanság, izomgyengeség, étvágytalanság léphet fel, illetve egyéb súlyos rendellenességekkel  is kapcsolatba hozható, ilyenek például a depresszió, az asztma, a rák, a szívbetegségek, az elhízás vagy diabétesz. Nézzünk néhány konkrét példát a D-vitamin hiányára!

 

Hét jel, amely arra utal, hogy D-vitamin hiánya lehet:

A legbiztosabban természetesen vérvizsgálattal mutatható ki, ha valakinek D-vitamin hiánya van. Ugyanakkor bizonyos jelek és tünetek is utalhatnak erre. Ha az alábbiak közül bármelyik jelentkezik, mielőbb tanácsos megvizsgáltatni szakemberrel, orvossal a D-vitamin szintet.

 

1, Ha sötétebb a bőre

Az afroamerikaiaknál inkább fennáll a D-vitamin hiány veszélye. Annak akinek sötét a bőre, tízszer annyi időt kell a napon tartózkodnia mint a világos bőrűeknek, amíg ugyanaz a D-vitamin mennyiség megtermelődik a szervezetében. Mint dr.Holick elmagyarázta, a bőr-pigmentek természetes naptejként működnek, így minél több pigment van a bőrünkben, annál több időt kell a napon töltenünk a megfelelő mennyiségű D-vitamin megszerzéséhez. (természetesen megfelelő időben-napszakban- fényvédőszerek nélkül, hiszen a média ezt is hamisan közli velünk).

 

2, Ha kedélybeteg

A szerotonin, hangulatváltozásokért felelős agyi hormon szintje napfény hatására emelkedik, míg napfénymegvonásra csökken. 2006-ban a tudósok 80 idősödő beteg esetében vizsgálták a D-vitamin hatását a mentális egészségre,és megállapították, hogy azok, akik a legalacsonyabb D-vitamin-szinttel rendelkeztek, 11-szer hajlamosabbak voltak a depresszióra, mint azok, akik egészséges dózist kaptak.

 

3, Ha elmúlt 50

Ahogy idősödünk, a bőrünk egyre kevesebb D-vitamint termeléssel válaszol a napfényre. Ezzel egy időben a vesénk egyre rosszabb hatékonysággal alakítja át a D-vitamint olyan formába, amit a szervezetünk fel tud használni, ráadásul az idősebbek több időt töltenek otthonaikban, azaz kevesebb napfénynek vannak kitéve, így kevesebb a D-vitamin jut szervezetükbe.

 

4, Ha túlsúlyos (esetleg magasabb az izomtömege - testépítők)

A D-vitamin zsírban oldódó, hormonszerű vitamin, ami azt jelenti, hogy a testzsír egyfajta „tartályként" gyűjti magába. Ha túlsúlyos vagy kövér, a szervezetének több D-vitaminra van szüksége, mint egy soványabb embernek. Ugyanez igaz azokra is, akiknek a testsúlya az izomtömegük miatt magasabb.

 

5, Ha fájnak a csontjai

Dr. Holick szerint sokakat, akik valamilyen fájdalommal társuló fáradékonyság miatt keresik fel az orvosukat, gyakran és tévesen fibromyalgiával vagy krónikus fáradékonyság szindrómával diagnosztizálnak. "ezen tünetek legtöbbje a D-vitamin hiány miatt fellépő csontlágyulás klasszikus jele lehet, mely betegség különbözik a D-vitamin hiánya miatt felnőttkorban jelentkező csontritkulástól - mondja. - Ilyenkor az történik, hogy a D-vitamin hiány meggátolja, hogy a kálcium a kollagénmátrixon át a csontokba jusson. Ez pedig lüktető kínzó fájdalmat okoz a csontokon belül."

 

6, Ha izzad a feje

Dr. Holick szerint D-vitamin hiány első, klasszikus tünete a fej izzadása. Az orvosok épp ezért szokták a kismamákat megkérdezni, nem tapasztaltak-e hasonlót az újszülöttükön. Csecsemőknél a fej (az ideg,-és izomrendszeri túlérzékenység miatt fellépő) - erős izzadását a D-vitamin hiány általános, korai tünetének tekintik.

 

7, Ha bélrendszeri problémái vannak

Ne felejtsük el, hogy a D-vitamin zsírban oldódó vitamin, ami azt jelenti, hogy ha a bélrendszernek olyasfajta működési zavara van, amely kihat a zsírfelszívódásra, akkor  az a zsírban oldódó vitaminok, köztük a D-vitamin alacsonyabb szintű felszívódását is eredményezi. Ilyen típusú betegségek lehetnek a Crohn-betegség, a lisztérzékenység és a rejtett gluténérzékenység, valamint a gyulladásos bélbetegség. ( ezért is célszerű jó minőségű telítetlen zsírokat fogyasztani, amit a média ugyancsak elferdít...kacsazsír, libazsír, mangalicazsír-ha lehet házi legyen ne bolti)

 

A kutatók rámutattak arra, hogy a D3-vitamin szintjének emelése a lakosság körében megelőzheti olyan krónikus betegségek elterjedését, amelyek világszerte közel egymillió életet követelnek évente. Bizonyos típusú rákos megbetegedések előfordulása is a felére csökken. Mint azt dr.Holick megemlítette a Nurses̕ Health Studies egyik tanulmánya bizonyította, hogy azoknak a nővéreknek az esetében akiknek a vérében a 25-hidroxi-D-vitamin szintje a legmagasabb volt (átlagosan 50ng/ml), a mellrák kialakulásának esélye 50% csökkent!

A dr.Knight vezetésével végzett kanadai vizsgálat is arra az eredményre  jutott, hogy azoknál a nőknél, akik kamasz és fiatal felnőtt korukban többet tartózkodtak a napon 70%-al csökkent a mellrák kialakulásának az esélye.

Dr.Holick kiemelte: "A vizsgálatok azt mutatják, hogy a D-vitamin szint emelése 30-50%-al csökkenti a vastagbél, -prosztata,- és még számos egyéb halálos rákbetegség kockázatát. ÉS igaza van annak, aki azt mondja, hogy a D-vitamin nagyon fontos szerepet játszik a sejtnövekedés fenntartásában, és segít megküzdeni a rákkal, ha valakinek rákos sejtek fejlődtek ki a szervezetében."

A D-vitamin ugyancsak segít a fertőzések- ideértve a megfázást és az influenzát is - legyőzésében, mivel azon génexpressziókat szabályozza, amelyek arra késztetik az immunrendszert, hogy  megtámadják és elpusztítsák a baktériumokat és a vírusokat. A fenti interjúban dr. Holick részletezte a D-vitamin számos, az egészségre kedvező hatását. A D-vitamin -szint optimalizálása védelmet nyújt például a következők ellen:

-          Szív és érrendszeri betegségek -A D-vitamin igen fontos szerepet játszik a magas vérnyo,ás, a koszorúér-elmeszesedés, -szívinfarktus és a stroke kialakulásának csökkentésében. Dr.Holick elmondta, hogy a D-vitamin hiány 50%-kal növeli szívinfarktus esélyét. És ami még rosszabb: ha valaki D-vitamin-hiányos és szívinfarktust kap, közel 100%az esélye, hogy bele is hal a szívinfarktusba!!!

 

-          Autoimmun betegségek - A D-vitamin hatásos immun-modulátor, így fontos szerepet játszik az olyan autoimmun betegségek megelőzésében, mint  a szklerózis multiplex és a gyulladásos bélbetegségek.

   

-          Fertőzések (beleértve az influenzát is) - ugyancsak segít a fertőzések legyőzésében. Egy japán tanulmány például kimutatta, hogy azok közül az iskolások közül, akik 1200 nemzetközi egység D-vitamint szedtek a téli időszakban, jó 40%-kal kevesebben betegedtek meg az influenza-A járvány idején. egyértelmű bölcsebb dolog - (nem beszélve róla, hogy biztonságosabb, kevésbé drága és ami a legfontosabb: jóval hatékonyabb) -ha a D-vitamin szintünket optimalizáljuk, mintha beoltatjuk magunkat influenza ellen!!!!!!!

 

-          DNS-javítás és anyagcsere folyamatok -Dr.Holick egyik tanulmányában leírja, hogy azoknak, az egyészséges önkénteseinek, akik pár hónapon keresztül napi 2000 nemzetközi egység D-vitamint szedtek, 290 különböző   olyqan génjük feljavult, amelyek vagy 80 különböző anyagcsere -folyamatot ellenőriznek, kezdve a DNS-javítástól az autooxidáción át (ez olyan oxidáció, amely oxigén és) vagy UV-sugárzás jelenlétében megy végbe, és kihat például az öregedésre és a rákos betegségek kialakulására) az immunrendszer erősítéséig és egyéb biológiai folyamatokig.

 

Kiket veszélyeztet a D-vitamin hiánya?

A tanulmányok szerint egyaránt érintheti a vitaminhiány a felnőtteket, a csecsemőket, a gyerekeket, a serdülőket is, a kiváltott hatás korosztályonként eltérő lehet. A kiegyensúlyozott és egészséges táplálkozás komoly szerepet játszik a szervezet vitaminellátottságában. A legtöbb emver nem veszi észre, ha alacsony a D-vitamin koncentrációja a szervezetében, azonban másoknál komoly gondot okozhat a vitaminhiány: elhízottaknál, emésztési problémában szenvedőknél (pl,lisztérzékenyek) , időseknél vagy rendszeresen gyógyszereket szedő embereknél!

 

Mennyi D-vitaminra van szükségünk az egészség eléréséhez?

Amikor D-vitaminról van szó, akkor nem az "átlagos" vagy "normális", hanem az "optimális" szint elérése a cél! Ennek az a magyarázata, hogy kutatók az évek során fokozatosan emelték a javasolt mennyiséget. Napjainkban - egészséges, természetes fényen elegendő időt töltő népességet alapul vevő becslés alapján - az általános egészség megőrzéséhez szükséges D-vitamin mennyiség nagyjából 50 és 70ng/ml közé tehető. A D-vitamin-szint optimalizálásának legjobb módja, ha megfelelő idejű napsütésnek tesszük ki a testünket. Általánosságban elmondhatjuk, hogy ez a szint akkor áll be, maikor halvány rózsaszínes lesz a bőrünk, vagy - ahogy dr.Holick mondja -feleannyi időt töltünk a napon, mint amennyi idő alatt enyhén leégnénk. (Tehát aki tudja, hogy általában 30 perc alatt leég a bőre, az csak 15 percig legyen a napon.)

Hogy kinek mennyi időt kell a napon tartózkodnia, az nagyban függ az alábbiaktól is: antioxidánsszint, -étrend, - életkor, - bőrszín és/ vagy a napbarnítottság mindenkori mértéke, - fényvédőszerek használata, - földrajzi szélességi  és hosszúsági fok, - tengerszint feletti magasság, - felhőtakaró mértéke, -légszennyezettség, - ózonréteg vastagsága, -fényvisszaverődés, -évszak, - napszak, - súly.

 

Ha bármilyen oknál fogva valaki nem tud elegendő időt napon tartózkodni, akkor a következő legjobb megoldás a biztonságos szoláriumozás -a legtöbb barnító szerkezet mágneses ballasztot használ a fény generálásához. Ezek a mágneses ballasztok EMF-eket hoznak létre, amelyek hozzájárulhatnak a rák kialakulásához. Ha hangos zümmögő hangot hallunk, miközben a szoláriumágyban fekszünk, akkor az a gép mágneses ballaszt rendszerű. Lehetőleg kerüljük az ilyen szerkezeteket, éés inkább az elektromos ballaszt elvén működő szoláriumágyat használjuk, válasszuk.   Ha a körülmények nem teszik lehetővé sem azt, hogy napon tartózkodjunk, sem azt, hogy szoláriumozzunk, D-vitamin késztmények fogyasztása révén is növelhetjük a D-vitamin szintet.

Általános irányelv, amit a Grassroots-Health kutatása is igazol, hogy felnőttek 8000 nemzetközi egység bevitelével érhetik el a 40ng/ml szérumszintet. Így célszerű mindig megnézni, milyen készítményt választunk, de célszerű megbízható szakember véleményét és tapasztalatát kikérni!

D-vitamin készítmények fogyasztásakor ne feledkezzünk meg arról, hogfy a K2-vitamin bevitelét is növelnünk kell étellel és/vagy készítmények révén. Ha az optimális D-vitamin szintet a napon történő tartózkodással érjük el, akkor ez nem annyira fontos, bár jobb ha odafigyelünk rá, hogy olyan ételeket is fogyasszunk, amelyek K2-vitamint tartalmaznak. Természetesen egészségünk védelméhez nagyban hozzájárul a helyes táplálkozás is- de mi a helyes? Ebben sok vita van! Kérd tanácsunkat ....

 

Ha tanácstalan vagy, hogy milyen D-vitamin készítményt vásárolj, kérd tanácsunkat, vagy vásárold meg a webshopban, vagy személyesen tőlünk- a Magyar fejlesztésű D-vitaminunkat, mely nem csak a megfelelő nemzetközi egységet tartalmazza, mellette számos jótékony összetevővel gazdagítva, mint pl, inulin+mikroflóra, kálcium >>>itt találod >>>>  Ha szeretnéd felméretni egészségi állapotodat kérj időpontot  >>>>

A  főoldalon is megvásárolható 1 éves mennyiség, ezen a linken keresztül >>>>